Welkom bij Mahymobiles

Quick Jump: OpeningstijdenToegangsprijzenGroepenLokalisatieMahy StoryFAQ’s

News:

Openingstijden 2024:

Van 1 april t.e.m. 30 september 2024:

April, mei, juni en september: donderdag, zaterdag, zondag en feestdagen van 10u tot 17u.

Juli en augustus: alle dagen, behalve dinsdag en woensdag, van 10u tot 17u.

Uitzonderlijk geopend op vrijdag 10 mei en maandag 30 september van 10 tot 17u.

Miniatuur ruilbeurs MCCF (Model Car Collector Friends) : zaterdag 25 mei van 10 tot 16u.

Geleide bezoeken: enkel op afspraak in NL, FR, EN, duur 1 uur.

Laatste toegang 1 uur voor sluitingstijd.

Feestdagen in 2024:

– 1 april: Paasmaandag

– 1 mei: Feest van de arbeid

– 9 mei: Hemelvaartsdag

– 20 mei: 2de Pinksterdag

– 21 juli: Nationale Feestdag

– 15 augustus: OLV ten hemelopneming

Toegangsprijzen

Tarieven individuele bezoekers:

Volwassen:     15 €

Scholier -12j:   10 €

Kind -3j:          gratis

Gratis toegang voor de bewoners van Leuze-en-Hainaut  op vertoon van hun identiteitskaart.

Tarieven groepen vanaf 15 pers. :

Volwassen:        12 €

Scholier -12j:       8 €

Kind -3j:             gratis

Guided tours in GB, FR or NL only by appointment: additional charge of 50,00 € / group maximum 50 persons. Duration 1 hour

Download de PDF met de praktische informatie en tarieven of download de reservatie fiche .

Groepen

U wenst het museum te bezoeken als groep? Aarzel niet om contact met ons op te nemen: [email protected]

Van 1 april t.e.m. 30 september 2024 :

April, mei, juni en september: donderdag, zaterdag, zondag en feestdagen van 10u tot 17u.

Juli en augustus: alle dagen, behalve dinsdag en woensdag, van 10u tot 17u.

Geleid bezoek NL, FR of EN, enkel op reservatie: supplement 50,00 € per groep van maximum 50 personen, duur 1u.

Download the PDF met de praktische informatie en tarieven of download de reservatie fiche .

Daguitstappen : combineer uw bezoek aan Mahymobiles met een andere site in Picardisch Wallonië: het Hospitaal Onze Lieve Vrouw met de Roos te Lessen, het kasteel van Beloeil, de brouwerij Dubuisson in Pipaix, het kasteel van Attre, de stoombrouwerij van Pipaix, het Internationaal Museum van de Luchtmachtbasis van Chièvres of de Archeosite van Aubechies.

De daguitstappen zijn beschikbaar op aanvraag: [email protected]

Diensten cafetaria voor groepen (enkel op reservatie)

Onthaal koffie (koffie of thee): 2,50 € p/pers.

Onthaal met ontbijt (koffie of thee naar believen + 1 ontbijtkoek): 6,00 € p/pers.

Onthaal met ontbijt (koffie of thee naar believen + 2 ontbijtkoeken): 7,00 € p/pers.

Koffiepauze (koffie of thee + gebak): 7,00 € p/pers.

Proeverij regionaal bier (Bush, Moinette of Brasserie à vapeur): 3,00 € à 4,00 € p/glas.

Lunch (belegde broodjes): op aanvraag.

Maaltijd met traiteur (koud of warm buffet, barbecue): op aanvraag.

Verhuring van zalen (banket of vergadering) en terreinen: op aanvraag.

Lokalisatie

Gratis ruime parking

Begeleiding per GPS: “Rue des Fabriques” intikken of 

Lat. : 50°35’55.05’’N Long : 3°36’31.94’’E.

Het Automobiel Museum “Mahymobiles” is ingepland in niet verwarmde gebouwen van 20.000 m2. Het is aangeraden om een pull en/of een zeer warme jas mee te brengen, afhankelijk van het seizoen.

Toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Bijzonderheden: een shop en een antiekwinkel, cafetaria. Er zijn detectivespelletjes gratis beschikbaar voor de kinderen.

Fototoestellen en filmen toegelaten, uitgezonderd voor commerciële doeleinden en/of reproducties

Afstand van Leuze-en-Hainaut tot:

Antwerpen: 120 km – Brugge: 105 km – Bruxelles: 80 km – Dunkerque: 120 km – Gent: 69 km – Kortrijk: 50 km – Liège: 180 km – Lille: 41 km – Mons: 35 km – Valenciennes: 50 km

Autosnelweg A 8 – E 429 Lille – Brussel Afrit n° 31 Frasnes N 60. Neem vervolgens de N60 richting Leuze. Aan het rondpunt slaat u rechtsaf richting Doornik (N7) en volgt u de weg gedurende 1,5 km. Net na de “Total” benzinepomp gaat u linksaf. AANDACHT! Steek de spoorlijn niet over, maar ga rechtdoor in de Rue Erna. Rijd 250 meter door, de parkeerplaats van het museum bevindt zich aan de linkerkant.

Autosnelweg A 16 – E 42 Tournai – Mons, Afrit n° 29 Péruwelz N 60

Toegang per trein: lijn Schaarbeek – Moeskroen, station Leuze-en-Hainaut. Ga niet via de hoofdingang naar buiten! Neem de tunnel die onder de sporen doorloopt, sla vervolgens linksaf en neem het onverharde voetpad dat langs de sporen loopt (Rue des Fabriques = Rue Erna). Het museum ligt op 800 meter van het station van Leuze.

Musée de l’Auto MAHYMOBILES
Rue Erna 3
7900 Leuze-en-Hainaut

Tel: +32 (0) 69/35 45 45
E-Mail: [email protected]

De geschiedenis van de Mahy verzameling

De familie Mahy, gevestigd te Gent, was gespecialiseerd in het bouwen van stoomketels. Ghislain Mahy, geboren in 1907, toonde reeds zeer vroeg een uitzonderlijke aanleg voor mechanica. Hij bewees dit door op zeventienjarige leeftijd eigenhandig zijn eerste en enige auto in elkaar te knutselen met de motor van een Dixi en onderdelen uit de sloperij. Na de wagen zorgvuldig op punt te hebben gesteld, slaagde hij erin die te verkopen tegen de aardige som, destijds, van 6500 BF. Dit klein kapitaal lag aan de basis van zijn automobielhandel.

In 1932 vestigde hij zich als handelaar in tweedehandswagens, en in 1938 opende hij als eerste in België een verhuurdienst voor auto’s zonder chauffeur. Hij werd vervolgens agent van verschillende grote automerken, Nash, Simca en Fiat.

In 1944 koopt Ghislain, tegelijk met een FN motorfiets (de oudste 4 cilinder ter wereld), een Ford T, voor de som van 150 BF. Dit model was een stuk jeugdherinnering want zijn vader had met een dergelijke auto gereden. De mechaniek was hem bekend, buiten de versnellingsbak, die hij uit elkaar haalde en opnieuw monteerde, teneinde de werking ervan te begrijpen.

Nadien volgden de aankopen elkaar op: een Benz Karpatensieger 1915, een  Fiat Limousine 1921, een Wanderer 1915, een prachtige Belgische Fondu 1906, een Rolls Royce 1920 (dewelke een garagehouder wilde verbouwen tot takelwagen),…

En de verzameling groeide. In oktober 1954, bij de opening van het oude circus, omgebouwd tot een garage, bezat hij reeds 35 oude wagens: een eerste stap in de richting van een volwaardige verzameling. Tijdens de oorlog van Korea waren de prijzen van de metalen vervijfvoudigd en woog er een ernstige dreiging op de wagens gezocht door de slopers. Ghislain Mahy slaagde erin zeer veel voertuigen te redden. Dit was niet altijd zonder ernstige financiële problemen want intussen was de notie verzamelvoertuig algemeen geworden, wat een onvermijdelijke prijsverhoging met zich meebracht. Gedurende vele jaren bleef Ghislain Mahy honderden voertuigen verzamelen (in totaal meer dan 950). Deze werden ondergebracht in het voormalig winter circus.

1938 : The Circus building.

Laten we nu terugkeren tot voor WOII. De zaken draaien goed voor Ghislain Mahy en hij wil uitbreiden. Zijn droom: het Gravensteen huren. Dit prachtig gebouw uit de 12de eeuw was toen nog niet geklasseerd als historisch monument en werd gebruikt als textielfabriek. Ghislain’s echtgenote, realistischer, stelt hem voor zich te interesseren voor een ander leegstaand pand, het oude wintercircus. Een gigantisch rond gebouw van 5000 m2 in het centrum van Gent. Er komt een overeenkomst tussen Ghislain Mahy en de eigenaar, de nodige aanpassingen gebeuren en in 1939 eindigen de werken. Maar Ghislain heeft geen geluk, de dag van de inhuldiging van de showroom is tevens die van de algemene mobilisatie.

De oorlog is daar en de handel draait tijdens deze lange periode zo goed als niet. Na de oorlog, in 1948, wordt het gebouw verkocht aan Ghislain Mahy. Ondanks dit financieel avontuur beslist Ghislain het circus om te bouwen tot een nog ambitieuzere garage dan deze van voor de oorlog. De nieuwe garage opent in oktober 1954, het is een der modernste en belangrijkste van Vlaanderen. De zalen zijn enorm, maar  meerdere zijn ongeschikt voor de professionele bezigheden. Doodlopende gangen, zalen met zuilen, hoge verdiepingen en twee verdiepingen kelders worden gebruikt als stapelplaats der oude voertuigen. Dit reusachtige ronde gebouw is een surrealistische plaats, een architecturaal meesterwerk. Boven de piste hangt een Zeppelingondel en een vliegtuig doet dienst als luchter voorzien met TL-verlichting.

Rondom, op elk der 4 verdiepingen, lijken tientallen oldtimers toeschouwers te zijn van een spookvoorstelling. Anderen slapen rustig in de kelders en hebben sinds meer dan dertig jaar het daglicht niet meer gezien.

Het stockeren en restaureren van de voertuigen.

Jarenlang verzamelt Ghislain voertuigen. Honderden voegen zich bij deze die hij reeds bezit in de verschillende zalen van het oude circus en van bij de aanvang start Ghislain de restauratie. Dit betekent voor de eerste voertuigen een volledige demontage, wederopbouw en verven met de borstel. In die tijd was het vervangen van onderdelen niet zo eenvoudig als nu.

Talrijke onderdelen waren beschikbaar maar waren moeilijk te vinden. Vandaag raadpleegt men de advertenties in de gespecialiseerde pers of contacteert men de clubs. Einde der veertiger jaren was men aangewezen op het toeval of moest men zelf een netwerk uitbouwen. Zeer snel vervangt hij de borstel door een spuitpistool, maar Ghislain kent de techniek niet en doet beroep op een vriend carrossier. Hij heeft ook problemen met houtwerk, bekleding en dergelijke. Elke keer vindt hij bekwame vrienden die hem ter hulp komen. Sinds de jaren vijftig tot omstreeks 70 werken Ghislain en zijn oudste zoon Ivan in een klein werkhuis, geholpen door enkele gepassioneerde vrijwilligers zoals bijvoorbeeld die buitengewone bekwame bekleder die de stiel geleerd had op de ouderdom van 15 jaar bij Minerva. Gedurende een veertigtal jaren hebben Ghislain, Ivan en hun vrienden zelf een 250-tal voertuigen gerestaureerd.

1970: Houthalen, het eerste automobielmuseum in België.

Het circus was een stapelplaats voor al deze voertuigen. Niets was echter voorzien om het publiek te ontvangen, geen enkele publiciteit werd gemaakt over de collectie. Nochtans contacteerden vele liefhebbers de familie Mahy om het voorrecht te hebben de oldtimers te bewonderen. Begin de jaren 60 ging Ghislain Mahy op zoek naar een plaats om een museum uit te bouwen. In 1964 koopt Ghislain Mahy in Gent een oude bowling van 2000 m2.

Hij verbouwt, plaatst gerestaureerde voertuigen, maakt de zaal klaar voor de opening, en de stad Gent verbiedt de exploitatie, bewerende dat het gebouw zich in een groene zone bevindt en dat de uitbating van een museum een economische activiteit is. De pers interesseert zich aan de verzameling en de burgemeester van Houthalen leest er een artikel over. Hij neemt contact op met Ghislain Mahy en stelt voor een loods, gelegen aan de Grote Plaats, in te richten als museum. Maar ditmaal komt er verzet van de gouverneur van Limburg. Zijns inzien dient men een specifiek gebouw op te richten om er de verzameling in onder te brengen. Aldus ging in juli 1970 het Provinciaal Automuseum van Houthalen open in Limburg. Het was één der eerste automusea in Europa.

Maar het begin der jaren zeventig viel samen met de eerste petroleumcrisis en in 1975 begon het museum er de gevolgen van te voelen. Daarbij werden de personeelskosten steeds hoger en ter wille van het wegvallen van subsidiering kwamen er geen scholen meer naar het museum. In 1983 besloot de provincie het museum te sluiten. Niettemin mocht de familie Mahy het museum ten persoonlijke titel uitbaten. Ondertussen had in 1978 de familie de VZW “Autocollectie Gh. Mahy” opgericht, teneinde de verzameling te vrijwaren. In 1983 neemt Ivan Mahy het beheer van het museum over. Hij laat zich helpen door vrijwilligers en het museum kent een nieuw succes. Drie jaar later is het zakencijfer aanzienlijk verbeterd. Het museum maakt publiciteit en het publiek komt massaal. De nabijheid van het park van Bokrijk is een pluspunt en trekt vele bezoekers aan. In 1986 vindt de provincie het nodig de huurprijs te vervijfvoudigen en die komt alzo op gelijke hoogte met het publiciteit- en promotiebudget van het museum. AGM kan dit niet dragen en de onderhandelingen leveren niets op. De voertuigen tentoongesteld in Houthalen dienen een andere tentoonstellingsruimte te vinden.

1986: Autoworld.

Een prachtige hall van 8000 m2 was beschikbaar, gelegen in het mooie kader van het Jubelpark te Brussel. De metalen structuur met een spanwijdte van 48 m zonder palen voldeed perfect. De zaak werd onderhandeld, bij name met de ministers Herman De Croo (communicatie) en Louis Olivier (Openbare Werken, eigenaar van het gebouw). De inhuldiging gebeurde in 1986 na herstelling van het gebouw, gelegen tegenover het Legermuseum, het Vliegtuigmuseum (één der belangrijkste ter wereld) en in de nabijheid van het museum van Kunst & Geschiedenis. Buiten zijn architecturale waarde bezat het eveneens een symboliek aangezien tussen 1902 en 1934 bijna ieder jaar er een autosalon  plaatsvond.

Meer dan 200 mechanische juweeltjes verwelkomen er reeds 27 jaar de bezoekers en Autoworld wordt aanzien als één der befaamdste automusea ter wereld. Maar het belicht in werkelijkheid maar één vierde van de door Ghislain Mahy verzamelde voertuigen. De andere  800 oldtimers sliepen rustig in het oude Wintercircus te Gent tot 1997.

1997: Op weg naar nieuwe avonturen.

Reeds voor de installatie in Brussel (1986) was de VZW “Autocollectie Gh.Mahy” op zoek naar een grotere ruimte dan het circus om de oude voertuigen in onder te brengen.

Vele contacten werden gelegd met openbare diensten. De staat verkocht verscheidene kazernen en fabrieken ingevolge verhuis en/of faillissementen . AGM zocht een geheel van grote gebouwen omringd door een terrein.

Ivan Mahy contacteerde eveneens verscheidene steden waaronder Antwerpen, Blankenberge, Brussel, Gent, Oostende; die wel akkoord waren een gebouw ter beschikking te stellen; maar vele sites waren echter te duur, te klein of niet geschikt.

In 1996, tijdens een bezoek aan Frasnes-lez-Anvaing, werd Ivan Mahy door een curator erop gewezen dat er een fabriek te koop stond in Leuze-en-Hainaut. AGM bezocht de vroegere textielfabriek Ernaelsteen, stelde vast dat zij voldeed en ontmoette de eerste schepen van Leuze. Deze laatste, de heer Jean-Pol Renard was onmiddellijk zeer enthousiast. Drie dagen later werd AGM verwittigd dat de stad Leuze akkoord ging de oude fabriek aan te schaffen om er het toekomstig “Musée Communal de l’Automobile” in onder te brengen. Van toen af begonnen Ivan Mahy en enkele vrienden aan een titanen verhuis. Drie jaar lang gaan zij meer dan 700 voertuigen, gestockeerd in de cirkelvormige galerijen en de kelders van het circus te Gent, overbrengen naar Leuze. Buiten de veteranen werd de site ook gevuld met tonnen wisselstukken, oud gereedschap, didactisch materiaal en varia en bleek de 20.000 m2 reeds te nauw te zijn. De privé bibliotheek, één der grootste in Europa, zwicht onder het gewicht van de kostbare autodocumenten zorgvuldig geklasseerd en op inventaris geplaatst.

2000: Opening of the Museum of Automobile “Mahymobiles”.

In de loop der tijd kreeg het ambitieuze project stilaan vorm en werd het toekomstige “Musée Communal de l’Automobile” Mahymobiles gedoopt. De gebouwen waren gedurende één eeuw gebruikt door textiel ondernemingen. Men moest het geheel zo inrichten dat het niet alleen toegankelijk werd voor het publiek, maar ook aantrekkelijk. Door tussenkomst van Ideta, een intercommunale ter economische en toeristische ontplooiing van de regio, heeft het Waalse gewest subsidies toegekend om het onthaal en de toegang tot het gebouw aan te passen.

Een tweede subsidie werd toegestaan door Europa, bedoeld voor de buitenzijde van het gebouw: vernieuwing van de daken en de gevels evenals de sanering van het park van 5ha. De VZW Mahymobiles neemt voor haar rekening alle werken van binneninrichting.

Mahymobiles opende zijn deuren op 29 september 2000.

Mahymobiles vandaag.

De collectie Ghislain Mahy is één der meest interessante ter wereld, zowel door het aantal (ongeveer 1000 voertuigen) als de verscheidenheid. Voertuigen uit gans de wereld, benzinewagens, stoomwagens, elektrische wagens, vrachtwagens, moto’s, fietsen, autobussen, pedaalwagentjes, paardenkoetsen en sleden.

Grote klassiekers en populaire wagens staan er naast elkaar en vertellen de geschiedenis van de automobiel vanaf 1895 tot heden.

Een prachtig patrimonium voor België.

Mahymobiles heeft maar één ambitie: de passie voor auto’s die de familie Mahy drijft, met iedereen delen.

Na Ghislain Mahy, zijn zonen Ivan en Hans, is het vandaag zijn kleinzoon Michel Mahy die de fakkel overneemt.

In 2020 kwam hij op het idee om 40 nog nooit eerder tentoongestelde voertuigen uit de stalling te halen en te laten fotograferen door een professionele fotograaf, Wouter Rawoens, en zo verscheen het boek “Mahy, een familie van auto’s” bij Lannoo-edities.

Het boek staat vol met foto’s die fascineren en uitdagen, en vertelt het kleine verhaal, de avonturen of tegenslagen van deze voorouders. In 2021 werd in de Vynckier site in Gent een grote tentoonstelling georganiseerd, geïnspireerd door het boek. Dit was een nationaal en internationaal succes en in juli en augustus 2023 vond een tweede tentoonstelling plaats in Autoworld Brussel. Bij Mahymobiles worden permanent een tiental voertuigen, die in het boek verschijnen, tentoongesteld. Het boek is in drie talen verschenen (NL,FR en EN) en is te koop in de shop.

Momenteel biedt het museum “Mahymobiles” aan de bezoekers een wandeling van 2,5 uur over een oppervlakte van 6000 m2 (6 zalen) met meer dan 300 tentoongestelde voertuigen. De tentoonstellingen en scenografieën variëren in de tijd.

Naast de klassieke voertuigen met 2, 3 of 4 wielen ontdek je ook oud speelgoed, miniaturen, diorama’s, geëmailleerde platen, neonreclames, oliekannen, gereedschap, jukeboxen, posters en foto’s… kortom duizenden voorwerpen gelinkt aan de auto en het wegenvervoer, gepresenteerd op de grond, de muren en in de lucht, in een gezellige en mysterieuze sfeer.

FAQ’s

Hoe lang duurt een bezoek?

Het bezoek duurt gemiddeld 2 tot 2,5 uur, maar sommige liefhebbers hebben niet genoeg van een dag om alles te zien!

Ik kom met de auto, moto of fiets, waar kan ik parkeren?

Het museum beschikt over een grote gratis parkeerplaats gelegen op 80 meter van de ingang.

Mogen we foto’s maken of filmen?

U mag voor persoonlijk gebruik fotograferen en/of filmen. Vergeet niet uw foto’s en video’s te delen op de Facebook-pagina van het museum. Voor commercieel of professioneel gebruik moet eerst een autorisatieaanvraag worden ingediend.

Is het museum toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Alle zalen (6000 m2) zijn toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit. Mensen met beperkte mobiliteit kunnen hun auto parkeren op het grasveld vlak voor de ingangsdeur van het museum.

Kan ik met Bancontact/Visa of in cash betalen?

Ja, het museum beschikt over een Bancontact/Visa-terminal en accepteert ook contante betalingen. Cheques worden niet geaccepteerd.

Ik heb een kortingskaart of voucher. Moet ik mijn bezoek vooraf reserveren?

Nee, u kunt zonder reservering naar de receptie komen.

Hoe lang duurt een rondleiding?

De rondleiding door de Ghislain Mahy-zaal duurt 1 uur. De gids zal het bezoek aanpassen aan de leeftijd van de bezoekers. Vergeet na de rondleiding niet een extra uur te voorzien om, op zelfstandige basis, de andere vijf zalen te ontdekken.

Is het mogelijk om een ​​fotosessie te organiseren met een oud voertuig voor een bruiloft, een communie of een andere belangrijke gebeurtenis?

Een fotosessie kunt u bij Mahymobiles uitsluitend op afspraak regelen. Zaalverhuur (banket, evenement of vergadering) en catering met traiteur zijn mogelijk na reservering. Om een ​auto te huren, moet u echter contact opnemen met een verhuurder van oldtimers met chauffeur.

Zijn honden toegelaten in het museum?

Honden zijn enkel aan de leiband toegelaten.

Jullie hebben een indrukwekkende verzameling van 1000 voertuigen, zijn deze allemaal permanent te bezichtigen?

Onze verzameling is permanent in beweging. We halen regelmatig wagens uit de reserves om deze te wisselen. Meer dan 300 voertuigen zijn permanent tentoongesteld te Mahymobiles in Leuze-en-Hainaut en 200 voertuigen staan sedert 1986 in Autoworld te Brussel.

Welk is de oppervlakte van Mahymobiles en hoeveel zalen zijn er?

De gebouwen hebben een oppervlakte van 20.000 m2 en zijn omringd door een terrein van 5ha. Het gebouw telt 18 zalen, waarvan 6 zalen toegankelijk voor het publiek.

Wat gebeurt er met de wagens die niet toegankelijk zijn voor het publiek?

De reserves zijn samengesteld uit voertuigen van alle types, afkomstig uit alle werelddelen en uit alle periodes. De meeste voertuigen zijn beschermd met een laagje olie. Het enig nadeel is dat de olielaag bedekt wordt met stof en dat het onmogelijk wordt om deze voertuigen regelmatig te kuisen. Daarentegen, wanneer deze voertuigen terug onder de schrijnwerpers komen te staan, na een grondige poetsbeurt, zijn ze zeer goed bewaard. De staat van de voertuigen in de reserves is heel variabel: veel zijn in perfecte originele staat, andere zijn volledig gerestaureerd en sommigen zijn er trots op hun originele patina te tonen.

Ik ben op zoek naar een foto of informatie over een bepaalde wagen, kan ik bij jullie terecht?

De verzameling heeft een reusachtige bibliotheek ter hare beschikking met duizenden folders, foto’s, persmappen, tijdschriften en boeken. Gegevens en documenten kunnen door ons worden opgezocht, tegen een kleine vergoeding.

Is er een garage/workshop?

We beschikken een ruim atelier. In een eerste periode zullen wagens opnieuw rijvaardig gemaakt worden. Auto’s die 20 à 30 jaar geleden werden gerestaureerd krijgen een kleine revisie. Het team van vrijwilligers zal eveneens de wagens een bescherm beurt geven om hen te vrijwaren van roest, motten en houtwormen.

Geven jullie ook opleiding in restauratie?

Tussen 1950 en 1997 restaureerde Ghislain Mahy, met de hulp van vrienden en vrijwilligers, zo’n 250 oldtimers. Het is altijd een droom geweest van de familie Mahy om in Leuze-en-Hainaut een atelier in te richten. Dit is ondertussen werkelijkheid geworden. Het restaureren van voertuigen wordt verdergezet maar er komt geen opleiding in restauratie. De vrijwilligers die zullen meehelpen, zullen uiteraard ook bijleren.

Ik ben op zoek naar een wisselstuk om mijn wagen af te werken, jullie hebben toch een grote stock onderdelen?

De stock met reserve onderdelen hebben we door de jaren aangelegd om de nodige reparaties te doen aan de eigen verzameling. Dubbele of ongebruikte stukken worden verkocht in de antiekwinkel.

Kan ik een wagen adopteren om jullie financieel te helpen deze te restaureren?

Wenst u ons te helpen om een bepaald model te restaureren, aarzel niet om ons te contacteren zodat we dit kunnen bespreken. Elke hulp om de wagens te bewaren voor de toekomst juichen we toe.

Wie is eigenaar van de wagens?

Om de verzameling te beschermen in geval van overlijden heeft Ghislain Mahy (1907-1999) een Vereniging Zonder Winst (VZW) opgericht in 1978 genaamd “Autocollectie Gh. MAHY” (AGM). Alle voertuigen zijn eigendom van de vzw A.G.M.

Kan ik bij jullie terecht als vrijwilliger?

De VZW “Mahymobiles” kan steeds helpende handen gebruiken die met hart en ziel willen meewerken aan het behoud van dit ongelooflijk patrimonium. Dit kan gaan van mekaniekers (ervaren of student), bibliotheek medewerker, één of meertalige gids, onthaal, detective, enz… Kom gerust eens langs tijdens de openingsperiode of maak een afspraak om te kijken hoe het is om deel uit te maken van de vrienden van “Mahymobiles”.

Ik wens een donatie te doen aan de verzameling.

U bent eigenaar van een oldtimer, van welk eender object of documenten i.v.b. met de automobiel en u heeft het gevoel dat deze bij ons in goede handen zouden zijn? Contacteer ons gerust vrijblijvend. We zullen u indien mogelijk met plezier bijstaan met raad en daad. Ghislain Mahy heeft steeds geprobeerd om wagens van de sloop te redden om zo het erfgoed te bewaren. De collectie wil deze traditie zeker verder zetten maar behoudtwel het recht om elke donatie te gaan beoordelen voor ze te aanvaarden.

De ”Autocollectie Gh. MAHY” vzw is de talrijke schenkers nog steeds dankbaar voor de auto’s, onderdelen, gereedschap en literatuur (boeken, tijdschriften, foto’s, postkaarten, persbrochures) die door de vele jaren heen geschonken werden.

Kan ik een wagen adopteren om jullie financieel te helpen deze te restaureren?

Wenst u ons te helpen om een bepaald model te restaureren, aarzel niet om ons te contacteren zodat we dit kunnen bespreken. Elke hulp om de wagens te bewaren voor de toekomst juichen we toe.

Waar vinden en/of kopen jullie de voertuigen?

Sinds de jaren 50 heeft Ghislain Mahy de wagens steeds willen redden van de sloop. Meestal werden ze aangekocht voor de prijs van oud ijzer of geschonken, wat heden nog regelmatig voorkomt. Vaak werden ze gevonden in het buitenland langs de weg, bij slopers, tijdens beurzen zoals Hershey en Beaulieu, tijdens openbare verkopingen en dikwijls naar Gent gesleept met een oude vrachtwagen voorzien van 2 aanhangwagens. Af en toe kende de vrachtwagen pech en was het geen uitzondering dat uiteindelijk één van oldtimers de vrachtwagen naar huis sleepte.

Sinds 1995 koopt de verzameling echter nog heel zelden voertuigen aan. Ongeveer de helft van de verzameling bestaat uit schenkingen.

Zijn de wagens in rijdende staat?

De wagens staan op steunpootjes ter bescherming van de banden. Benzine en batterijen werden verwijderd wegens veiligheidsredenen. De gerestaureerde voertuigen of oldtimers in goede originele staat kunnen mits een groot onderhoud rijklaar gemaakt worden.

Verkopen jullie ook wagens?

In het verleden hebben we maar heel zelden auto’s verkocht. Uitzonderlijk verkopen wij auto’s die we in tweevoud bezitten. Dit vooral om plaats te maken voor “youngtimers”. 

Social Media